2014. szeptember 17., szerda

Megérkezés Primoštenbe - Egy kis dalmát hangulat... - üdülés Primoštenben, 2014. szeptember 6-13.

2014. szeptember 6-13. között egy nagyon szép hetet töltöttünk Primoštenben, ebben a gyönyörű közép-dalmáciai városban. Óvárosa egy félszigeten fekszik - mely eredetileg sziget volt -, a XVI. században a törökök elől menekülő boszniaiak alapították, majd a török elvonulása után egy keskeny földsávval összekötötték a szárazfölddel.
A 90-es évek második fele és a 2000-es évek eleje között több alkalommal is nyaraltunk a lányunkkal hármasban Horvátországban, az Isztriától egészen Makarskáig. Primoštenben is kétszer voltunk ebben az időszakban, most 11 év után férjemmel kettesben tértünk vissza ide. Az azóta megépült autópályának köszönhetően lényegesen lerövidült az utazás ideje, s így már a déli órákban gyönyörködhettünk apartmanunk balkonjáról az elénk táruló panorámában. A Villa Silvija nevű aparthotelben volt a szállásunk, ahol a második emeleten, egy kényelmes, tágas, tengerre néző, hosszú balkonnal rendelkező apartmanban laktunk, mely mindössze kb. 500 méterre található a Mala Raduča strandtól, ahol mi is jártunk.
A jó időnek köszönhetően jókat fürödtünk a tengerben, délutánonként sokat sétáltunk a tengerparton és az óvárosban, kirándultunk a Krka Nemzeti Park csodálatos vízesései között, tovább koptattuk a meseszép Trogir és Šibenik középkori utcáinak kockaköveit, Splitben pedig megcsodáltuk Diocletianus római császár 300 körül épített antik palotáját. Hazautazásunk előtti nap még egy aprócska kedves szigetre, Krapanjba is áthajóztunk, és sétáltunk a városka igazi dalmát hangulatot árasztó utcáin és tengerpartján. Hazautazásunk napján még beiktattuk Zadart is, ahol szintén volt mit nézni.
Az egy hét alatt napközben csak egy alkalommal esett az eső, kisebb nagyobb megszakításokkal, de délután azért már egy hosszabb sétára futotta a jó idő. Az utolsó előtti estén egy jókora felhőszakadás zúdult a városra, amit mi szerencsére az ablakon keresztül nézhettük. Aztán másnapra ismét ragyogó idő lett.
A tenger és a levegő hőmérséklete is nagyon kellemes volt, napközben 23-24 és 29 fok között volt, de reggelre sem hűlt le 20 fok alá. A víz pedig a horvát Tv híradó szerint 24-25 fokos volt, ami ideális volt számunkra. Bár a híradóban tudósítottak a közép-dalmáciai és dubrovniki nagy esőzésekről, árvizekről is - amilyenek ebben az évezredben még nem sújtották Horvátországot - de szerencsére ezek elkerültek minket, vagy mi azokat. Úgyhogy elmondhatjuk, jókor voltunk jó helyen....
Ezek után mindenkinek csak ajánlani tudom, hogy aki nem vágyik a nagy nyári kánikulára és a nagy tömegre a strandon, és nem is köti az iskolakezdés, az bátran elindulhat szeptemberben a tengerpartra. S nem utolsósorban ilyenkor a szállások ára is jóval kedvezményesebb.

Ebben az első sorozatban a felvételek 2014. szeptember 6-án, megérkezésünk napján készültek.

Kilátás a balkonunkról a környező házakra, a tengerre és az óvárosra.
A felvétel a déli órákban készült, mindjárt amikor megérkeztünk.

Ráközelítve az óvárosra. Igazából reggel a legszebb, amikor feléje süt a nap.
Majd a második nap sorozatában lesz is ilyen....

A Villa Silvija, ahol egy hétig laktunk. Az épület bal oldalán, a második emeleten ott állok az erkélyünkön.

A konyha

Az előző kép folytatása

A szoba. Az ágytól jobbra egy kanapé és egy szekrény állt. Innen is, és a konyhából is ki lehetett menni a balkonra.

Indulunk sétálni a tengerpartra és az óvárosba. Nagyon szép volt ez a park

Egy szökőkút előtt ülök, már közel a parthoz

A strand a promenád alatt

A promenád

Kikötői részletek....

De sokan vannak...

Sorban álltak a hajók és jachtok

Egy kirándulóhajó a távolban

Két panoráma a kikötőről. A kép jobb oldalának folytatása az alábbi....

De szépek!

Újabb, kicsit közelebbi panoráma a kikötőről

Egy udvar :-)

Már megyünk felfelé az óvárosban, a templom felé

A templom oldala....

....és szemből

Közelebbi részletek...

Kilátás a tengerre a templom mellől

Temető a templom mellett...

Kilátás az óváros legmagasabb pontjáról az apartmanunk felé. A kép közepén látható, kék betűkkel kiírva hogy Silvija

Lefelé a part felé

A part panorámája az óváros felől nézve

Békésen úszkáló sirály

Miután lejöttünk az óvárosból, körülsétáltuk a félszigetet a part mentén...

Gyönyörűek voltak az agavék...

Távolban egy fehér vitorla  :-)

Pihenünk....

Rengeteg medvetalp. Szépek lehettek, amikor virágoztak....

Tele voltak a levirágzott termésekkel

Sirály fent...

...és lent....

Aranyosak!

Körbejártuk a félszigetet, ismét visszatértünk a jachtokhoz

Az egyik pálmafa a sok közül, a kikötőben, a sétányon. Mögötte éttermek asztalai.

A pálma termése. Érettebbet kóstoltam, teljesen datolya íze volt.

Ismét az óváros házai

Kis kápolna, közel a parthoz

Mielőtt hazamentünk volna a szállásunkra, felkerestük azt az utcát, ahol 2002-2003-ban laktunk. Szebb lett, mint volt.

Ez a ház az utca sarkán áll, gyönyörű lett. Amikor legutóbb itt nyaraltunk, még félig készen, félig romosan állt. Az akkori háziasszonyunk mesélte, hogy a háború után a tulajdonosok elmenekültek, vagy meghaltak, ő sem tudta pontosan, de a lényeg az, hogy már akkor is évek óta úgy állt, mint ahogy a háború előtti építkezéskor abbamaradt. Most nem győztünk ámulni, hogy micsoda palota lett belőle. (Bár lehet, hogy ez a sztori csak nekünk érdekes, de azért leírtam.)

Ugyanez a ház, az utca sarkából nézve

És az akkori apartmanunk

Gránátalmafa. Még ilyet sem láttunk....

Hazafelé menet hatalmas szivárványt láttunk az égen. Valahol a távolban eshetett. Apartmanunk a kép közepén látható.

Naplementében este 7-kor, még 27 fok volt. Éppen jegyzeteltem
a napi történéseket.
(a hamutartó csak ott volt, mint felszerelés, csak azért írom, hogy
nehogy valaki azt higgye, hogy mi használtuk :-) )

Naplemente a tengerrel

Aztán este 8-ra már így besötétedett, és ilyen szépen kigyúltak a fények a városban....

Végezetül két légifelvétel, melyeket az interneten találtam, és onnan vettem kölcsön

Ez a kép a körben sziklás partú óvárost ábrázolja. Karel Hrdina felvétele, a kép címe: Letecké zábery Primošten.
A kép a Wikipedián található, a szerző nevét és a mű címét feltüntetve szabadon felhasználható.
Ugye milyen gyönyörű?

Ezen a képen is az óváros félszigete látható, az előtérben, mögötte az általunk "Zöld-szigetnek" nevezett félsziget, mely szintén végig alkalmas a strandolásra. A két félsziget közötti kis (ami valójában nem olyan kicsi) egyenes partszakasz
 is strand, mi nagyrészt itt voltunk. Ez mögött a sétány, a promenád helyezkedik el.
Erről az oldalról vettem kölcsön, talán nem baj.....

Az ehhez az úthoz kapcsolódó összes bejegyzés:

1. Csodás ez a hely , mikor megláttam az első fotót csak ennyit mondtam: Hű, azta de szép ! Ezek után már nem is csodálkozom hogy olyan sokan töltik a nyarukat Horvátországban! Csodás képek!

1. Kösznöm Éva! A legszebbek még hátravannak :-)

2. Kedveseim!
    Köszönöm, hogy megosztottátok velünk ezt a gyönyörű élményt. Őszintén "irigykedem".